תבלינים לפנים!

איך להכין איפור טבעי מתבלינים לקראת פורים?
באדיבות אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט קליני ובעלי  "חוות דרך התבלינים"
כולנו יודעים שלתבלינים מגוון סגולות בבישול, בחליטות ובמאכלים שונים, אבל האם ידעתם שבאמצעות תבלינים אפשר לאפר את הפנים של ילדיכם בחג הפורים? אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט והבעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית מציג שיטות להכנת איפור טבעי מתבלינים לקראת פורים.
 
בימי עברו, כשאנשים רצו להתאפר, הם היו פונים לטבע ומפיקים ממנו איפור גוף ופנים במגוון צבעים; משורש של דבקה זיפנית הפיקו צבע אדום ומהפרח של שעועית הפרפר הפיקו את הצבע הכחול. הם ידעו לאתר בטבע את הצמחים הנכונים, לקחת את החלק הרלוונטי בצמח ולייצר ממנו צבע. הפעולה הייתה בדרך כלל על ידי ייבוש הצמח והוספת מים או שמן לאבקה היבשה שנוצרה.
1. פפריקה – צבע אדום
בפפריקה פיגמנטים אדומים הנקראים קרטנואידים שהצמח מייצר כדי להגן על הפרי מפני קרינת שמש חזקה בזמן ההבשלה. מפיגמנטים אלה ניתן להפיק צבע אדום לצביעת הפנים והגוף. הפיגמנטים האדומים בפפריקה הינם נוגדי חמצון חזקים ויחד עם הויטמין c בפרי, מחזקים את יכולת הגוף למנוע מחלות קשות. שימוש חיצוני באבקת הפפריקה, כמו באיפור, מאלחש כאבים חיצוניים ודלקות.
איך משתמשים? ההמלצה היא להשתמש בפפריקה אדומה טחונה דק, להוסיף לה מים עד הפיכתה למשחה ואז לצבוע את הפנים והגוף.
2. כורכום – צבע צהוב
בנוסף לשורש הרגיל של הכורכום, הצמח מייצר חלק נוסף הנקרא קנה שורש מעובה האופייני למשפחת הזנגוויליים. קנה שורש זה מייצר לקראת הבשלתו פיגמנטים צהובים שאף עשויים להפוך לכתומים. כורכום מסייע למנוע דלקות, שמירה על תקינות כלי דם, מניעת טרשת עורקים, מיתון דמנסיה, סיוע למערכת העיכול והכבד. בשימוש חיצוני, מסייע הכורכום לטיפול בדלקות וזיהומים.
איך משתמשים? מערבבים כפית כורכום וכפית שמן, משאירים את הערבוב שנוצר לילה שלם, מוסיפים בבוקר עוד קצת שמן עד להיווצרות משחה וצובעים. השמנים המומלצים לשימוש הם שמן זרעי ענבים ושמן שומשום. במידה והשמנים הללו לא נגישים, ניתן לשפוך מצנצנת הטחינה את השמן שמכסה את הטחינה למעלה. שימו לב – צבע הכורכום אמנם יורד מהעור, אך לא מהבגדים, לכן הזהרו בזמן השימוש.
3. סלק אדום – צבע סגול
לסלק פגמנטים סגולים הנקראים אנטוציאננים, צבעם עז ותפקידם שמירה על הבשלה תקינה של הפרי. הפיגמנטים הסגולים מכילים נוגדי חמצון חזקים המשפיעים לטובה על שיקום ותקינות דפנות כלי הדם. שימוש חיצוני בסלק מרוסק יעיל לטיפול בוורידים מוגדלים ודליות.
איך משתמשים? מרסקים את הסלק בבלנדר, מסננים את המיץ המרוכז, מוסיפים לו מעט אבקת אורז ומערבבים עד לקבלת משחה נוזלית. 
4. צמח קצח – צבע שחור
מקור השם קצח בלטינית הוא "ניגלה" כלומר שחור וכשמו כן הוא – מקור לפיגמנטים שחורים. הקצח הוא אחד התבלינים הבריאים ביותר, שימוש בזרעי קצח כתושים משפיע על הכבד, הלב ומאזן את רמות הסוכר בדם. בשימוש חיצוני, משמש הקצח כמסכת הזנה לעור.
איך משתמשים? השימוש הוא פשוט, טוחנים את זרעי הקצח לאבקה ומוסיפים מים. מערבבים עד לקבל משחה אחידה וצובעים.
5. שמיר יבש – צבע ירוק
מהצמח שמיר יבש ניתן להפיק צבע ירוק עז ומיוחד במינו. בחודש האביב, צומח בישראל שמיר בר הנקרא נירית ולו עלים ירוקים, פרחים צהובים וזרעים בטעם שמיר. עלי השמיר מכילים כלורופילים ירוקים שאחראים על קליטת קרני השמש והפיכתם לגלוקוז ואנרגיה. הצמח נהדר להרגעת עוויתות במערכת העיכול ובריא לכל חלקי הגוף.
איך משתמשים? טוחנים היטב את העלים של השמיר היבש, מוסיפים מים ומערבבים ברצף עד לקבל משחה אחידה.
ממרבית התבלינים ניתן ליצור בצורה טבעית איפור במגוון צבעים לגוף ולפנים. התבלינים מסייעים לנו כל השנה ובפורים ניתן להשתמש בהם בצורה שונה ולא שגרתית. אפרו את הילדים בחג הפורים באמצעות תבלינים והם יהיו מיוחדים, צבעוניים וריחניים מתמיד.
חג שמח!

המידע באדיבות אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט קליני ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית http://www.derech-hatavlinim.co.il/

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ברכת השחר עדות המזרח!

שעועית בסלק או טבחה בסלק ! וגם קוקלה!

כבודו כל הפרקים! פרק סיום העונה