יוסי ילד שלי מוצלח!


מי אינו מכיר את התמונה המרגשת ילד מאושר רץ מבית הספר לביתו בידו תעודה וכולו שמח לראות את הוריו שמחים למראה ציוניו הגבוהים והם מעטירים עליו שבחים חיבוקים מתנות. לעומתו הילד שבא עם תעודה  שטמן בתוך התיק שלא ימצאו את התעודה הוריו חוזר מבויש ונכלם ומה יגידו הוריו והם יביעו את אכזבתם והזעם העצור שמחלחל בתוכם  ".הילד לא התאמץ דיו והכזיב אותנו".


בעקבות המחקר שערכה ליאת היא מדברת וכותבת בדיוק על הבעיה הזו של ההורים שדוחפים את ילדם להגיע הכי רחוק שאפשר .הגבול הוא השמיים.כן זאת אומרת שיש גבול למה שהילד מסוגל וההורים דוחפים את הילד למבחני מחוננים וכשהילד לא מסוגל להגיע למבחן ולעשותו כי באמת שהוא לא יודע לא מסוגל לעמוד במבחנים הללו. והילד חוזר עוד יותר מאוכזב מעצמו אז הילד יורדת לו המוטיבציה  למה לקלקל תמיד תעודדו אותו ולא לאכזב כל פעם מחדש אני ממליצה להורים מורים ואנשי חינוך לקרוא את הספר הזה ספר חובה שיהיה בכל בית.









מחקרה המרשים ורחב היריעה של ליאת פולוצקי, מעבר לגבול היכולת המבוסס על עבודת הדוקטורט שלה, דן בתופעה חשובה – פסיכולוגית וחינוכית "משיגות יתר", שבמשך שנים רבות לא זכתה לתשומת לב הממסד והמחקר החינוכי. בעוד הסוגייה של תלמידים "משיגי חסר", שהישגיהם הלימודיים נמוכים מיכולתם [כפי שנמדדה במבחני האינטליגנציה], הטרידה את הקהילה החינוכית ונחקרה מכיוונים רבים, תלמידים "משיגי יתר" נחשבו לתופעה מבורכת שאין צורך לחקרה כשלעצמה. ספר זה מציג לראשונה את דמותם של תלמידים "משיגי יתר", ואת הסיבות והגורמים מבית ומחוץ שמאלצים אותם להתאמץ מעבר לגבול יכולתם כדי להצליח בלימודיהם, ומצביע על ההשלכות הקשות והמחיר הכבד אותו הם משלמים כתוצאה ממאמץ זה.
ספרה של ליאת פולוצקי, מציב בשדה החינוך דיון מעמיק במקורותיה ובהשלכותיה הפסיכולוגיות והחברתיות של תופעת "משיגות יתר", ומעורר שאלות נוקבות לגבי דרכי עיצוב המדיניות החברתית והחינוכית. לאורך פרקי הספר מתייחסת המחברת לממצאי מחקרה ולאספקטים רלבנטים מתוך המחקר החינוכי בכללותו, תוך שילוב טקסטים מהספרות היפה ודוגמאות רבות שנקרו בדרכה במשך השנים. אלה משליכים אור ומחדדים את הבעייתיות שבתופעה זו.
המחקר קורא להורים להימנע מלדחוף את ילדיהם למטרות ולהישגים שמעבר ליכולתם, ובאופן מנומק ומשכנע מזהיר את הממסד הבית-ספרי מפני עידוד התופעה בקרב התלמידים.
אף שהספר מבוסס על מחקר מדעי הוא כתוב בשפה קולחת, ברורה ומעוררת עניין. תיאורי המקרים הקונקרטיים המלווים את ההיבטים התיאורטים מעוררי מחשבה, ומעבירים מסרים חשובים לקהלי היעד, שיש להם נגיעה בנושא "משיגות יתר": הורים, מורים, אנשי מקצוע וקובעי מדיניות חינוכית. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ברכת השחר עדות המזרח!

שעועית בסלק או טבחה בסלק ! וגם קוקלה!

כבודו כל הפרקים! פרק סיום העונה