טיפים לחופש הגדול מה לעשות עם הילדים


1. "מותר לך להשתעמם, ואתה יכול לחשוב מה לעשות כדי לא להשתעמם"


דומה שצמד המלים "משעמם לי" מאיים מאוד עלינו כהורים. הוא מתנחל לנו על המצפון וגורם להורים רבים לחשוב שתפקידם הוא להיות מפיקי אירועים או קציני תרבות שמטרתם להפעיל את ילדיהם כל הזמן. אנו שוכחים שדווקא מתוך השעמום אפשר לגרום לילד לעשות דברים מעניינים. כדאי לפתוח עם הילד בשיחה שבה תבררו מהם הדברים שמעניינים אותו, מה היה רוצה לעשות ולהעלות יחד רעיונות לפעילות 


2. "מותר לך להיות שעה על המחשב ולראות שלוש תוכניות טלוויזיה ביום"


הילדים יכולים לבלות שעות רבות ברביצה מול הטלוויזיה, בגלישה באינטרנט ובמשחקי מחשב. מומלץ להגביל את שעות המחשב והטלוויזיה גם במהלך החופש, כדי להקל לחזור למסגרת השעות הרגילה בתחילת שנת הלימודים. אפשר להעלות מעט את המינון יחסית לתקופת הלימודים, אך לא לוותר על הגבלת זמן המסכי



3. "בואו נדבר על התוכניות למחר"


ילדים זקוקים לסדר ולארגון, בעיקר ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, וימים שלמים ללא תוכניות מסודרות עלולים לגרור בעיות התנהגות. לכן חשוב לשמור על סדר וארגון של היום, ליצור תוכניות ליום הבא, ולומר לילדים ערב קודם מה צפוי להם למחרת.


4. "היום אחר הצהריים נלך למגרש הכדורגל ונשחק קצת"


החום הכבד מחד והבטלה המתמשכת מאידך, גורמים לילדים רבים לחדול מפעילות גופנית במהלך החופש. כדאי לשמור על מסגרת של פעילות גופנית שתאפשר שחרור אנרגיות שהצטברו, תסייע לשריפת קלוריות ותהווה אלטרנטיבה לשעות המחשב והטלוויזיה.


5. "כשאחזור מהעבודה נעשה שלושה דפים בחוברת"


הנטייה בחופש הגדול היא לשחרר כל רסן בתחום הלימודים ולתת לילדים לנוח מלמידה. מנוחה היא אכן דבר חשוב, אולם חודשיים ללא כל למידה עלולים להקשות עליהם את החזרה למסגרת של לימודים. כדאי להקצות כמה דפי עבודה לכל יום או למצוא דרכים לשחק משחקים לימודיים עם הילדים, כדי לשמור על רמה לימודית מסוימת.


6. "גם בחופש מצחצחים שיניים, שוטפים פנים ומסתרקים"


במהלך החופש הילדים מוותרים לעתים על פעולות בסיסיות של ניקיון והיגיינה. הילדים הגדולים קמים לאחר שההורים יצאו לעבודה ובלילות הולכים לישון מאוחר מאוד, כך שההקפדה על הרגלי הניקיון הבסיסיים פוחתת באופן משמעותי. מומלץ להבהיר לילדים שהרגלי ההיגיינה חייבים להישמר, וגם לפקח על כך.


7. "נחליט שמתלבשים כל יום עד השעה 10:00 בבוקר"


ילדים נוטים להישאר עם הפיג'מה לאורך כל היום, דבר המגביר את הרצון להישאר בבית מול הטלוויזיה והמחשב. כדאי לשמור על סדר מסוים ולבקש מהם להחליף לבגדים, כדי לדרבן אותם לצאת מהבית ולמצוא עיסוקים נוספים.


8. "הולכים לישון בשעה 22:30 וקמים ב-8:00 בבוקר"


בחופש הגדול יש נטייה למהפכה בשעות השינה - הילדים נוטים ללכת לישון בשעות הקטנות של הלילה ולקום למחרת בצהריים, ואז לקראת פתיחת שנת הלימודים קשה מאוד לסדר מחדש את שעות השינה. אפשרו לילדים ללכת לישון שעה אחת בלבד מעבר לזו שבה הם מורגלים לישון במהלך השנה, והקציבו שעה לקימה בבוקר. כך תמנעו ממאבקי כוח בתחילת השנה.
קמים מאוחר בחופש


9. "אם אתה רעב, אתה יכול לקחת פרי או ירק"


הילדים נמצאים שעות ארוכות בבית, ללא מסגרת, הם משועממים ומחפשים לאכול כל הזמן, וכמות הג'אנק הנאכלת עולה משמעותית. בנוסף, בחופש הגדול הולכים יותר לאכול בחוץ, והילדים אוכלים יותר מזון שמן, מעובד ומשומר. כדי לשמור על תזונה נכונה גם בחופש, מומלץ לספק להם חטיפים בצורת פירות וירקות, להעדיף ארטיק קרח על פני שלגון מצופה ועוד.


10. "כל אחד מכם יקבל סכום קבוע לכל השבוע. אם תבזבזו הכל באותו יום, לא יישאר לכם להמשך השבוע"


החופש הגדול הוא תקופה של בזבוזים והוצאת כספים מוגברת. השעמום, היעדר המסגרת, הבילויים המרובים מחוץ לבית - כל אלה מגדילים משמעותית את ההוצאות. כדאי להקצות לכל אחד מהילדים הגדולים (המתנהלים בעצמם) סכום מסוים לשבוע, וללמד אותם להתנהל במסגרת התקציב שהקציתם להם.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ברכת השחר עדות המזרח!

שעועית בסלק או טבחה בסלק ! וגם קוקלה!

כבודו כל הפרקים! פרק סיום העונה