הכל על החלב מיתוסים מה נכון ומה לא

הורים יקרים בוודאי ראיתם את התוכנית של אורלי וגיא על החלב  

 וההורמונים שיש בו .אולי הצליחו להפחיד אתכם לא לצרוך מוצרי חלב 

ואולי חלק יפסיקו לקחת. אז אתמול הייתי בכנס על מוצרי החלב ולמדתי 

והשכלתי לדעת  שגם אם יש הורמונים הם מעט מאוד והם לא יזיקו 

לבריאות שלנו. היות וצריך לשתות כשתי משאיות חלב שההורמון ישפיע על גופכם.

ולכן תעשו רק נזק לעצמכם אם תפסיקו לתת לילדכם חלב ומוצריו.  

 אם תחליטו להפסיק לצרוך את מוצרי החלב ולהפוך לטיבעוני  זה גם בסדר אב לפחות תתיעצו עם דיאטנית .

 לגבי התזונה החלופית והטובה שלא יחסר בעיקר בשנותיו הראשונות של ילדך 

לגבי הסידן ובניית העצם  בעיקר בילדים ובקשישים . ממליצה לקרא את 

המאמר שכתבה אותו טליה לביא.





אין אולי מאכל עליו יש כל כך הרבה אמונות, דיעות ומיתוסים כמו חלב ומוצריו.
הדיאטנית טליה לביא, יועצת של חברת "תנובה" עושה סדר בבלגן, מפריכה את המיתוסים ומציגה את העובדות המדעיות, מתוך כבוד והערכה לכל דיעה ואמונה ולאלו האוחזים בה.

תזונה עשירה בפירות, ירקות ומוצרי חלב דלי שומן מורידה את לחץ הדם            
  נכון
במחקר גדול שנערך ע"י משרד הבריאות האמריקאי, והתפרסם בשנים האחרונות, נבדק איזו דיאטה מונעת יתר-לחץ-דם ומורידה רמות לחץ-דם כשהוא כבר גבוה.
הדיאטה האידיאלית, כפי שנמצא, היא זו העשירה בפירות וירקות ובמוצרי חלב דלי-שומן. זוהי כיום הדיאטה המומלצת לאנשים בריאים למניעת לחץ דם גבוה ולאנשים עם לחץ דם גבוה, בתוספת הפחתה של מלח.
נראה כי שילוב המינרלים המצוי בשילוב ירקות-פירות-מוצרי חלב הוא המפתח ליעילות של דיאטה זו המכונה DASH.

אוכלים מוצרי חלב - יורדים יותר במשקל
נכון
מפתיע? התגלית התחילה ממחקר אחד, שבעקבותיו נעשו עוד עשרות, שמבססים את הקשר בין צריכת חלב להפחתת משקל ורובם מצביעים על אותה מגמה: אנשים שצורכים מספיק סידן, יורדים יותר במשקל, בדיאטה עם אותה תכולה קלורית!!!
יותר מכך, בתפריט המכיל כמות נאותה של סידן, יעילות הירידה במשקל גבוהה יותר כשמקור הסידן הוא ממוצרי חלב לעומת תוסף סידן. כיצד מסבירים זאת?
הסידן הוא אמנם המרכיב המרכזי בחלב אשר משפיע על שריפת השומן, אך חוברים אליו רכיבים נוספים המצויים בחלב, המגבירים את האפקטיביות של שריפת השומן.


סידן ממוצרי חלב דלי שומן אינו נספג בגוףלא נכון
מאין נולדה אמונה זו? סביר להניח שמתוך ההבנה שספיגת הסידן במערכת העכול מתרחשת בעזרתו האדיבה של ויטמין D. מכיון שויטמין זה הוא מסיס בשומן, רמתו נמצאת בפרופורציה לכמות השומן במוצרי החלב, אם החלב דל שומן-אין בו ויטמין D ולכן הסידן לא נספג. הנחה הגיונית, אך לא נכונה.
א. המקור העיקרי לויטמין D אינו המזון. הוא נוצר בגופנו בהשפעת הקרניים האולטרא-סגוליות של השמש. תפקידו המרכזי בגוף הוא אכן לסייע לסידן להיספג במערכת העכול, והוא מגיע לשם דרך הדם ולא דרך האוכל.
לכן, נוכחותו של ויטמין D בתאי המעי אינה קשורה בקבלתו במזון באותו הזמן, כלומר אין צורך לקבל אותו יחד עם הסידן במזון. יש לנו ויטמין D בגוף, גם אם אכלנו מזון שהכיל ויטמין D בארוחה קודמת או ביום אחר, או לחילופין ייצרנו את הויטמין בגופנו בהשפעת השמש.
ב. דווקא חלב דל שומן מכיל את הכמות הגדולה ביותר של ויטמין D מפני שהוא מועשר בו!


חלב גורם לבעיות נשימה ולאסטמה
לא נכון
זהו מיתוס שהצליח להשתרש עמוק כ"כ עד שאנשים רבים ואף רופאים מעטים מאמינים בו. המחקרים מראים שאין כל קשר בין צריכת חלב לאסטמה, צפצופים, בעיות נשימה, דלקות אוזניים וכיצו"ב. הדבר היחידי שנכון הוא שאנשים שאלרגיים לחלב עלולים להגיב לחלב ומוצריו גם בתופעות אסטמטיות.


חלב ומוצריו הם המקור הטוב ביותר לויטמין B12
נכון
חלב זה לא רק סידן... החלב הוא מקור מצוין לויטמינים. B12 הוא הבולט שביניהם... נכון שחשבנו שהוא נמצא רק בבשר? בחלב ומוצריו יש יותר מאשר בעוף, והוא גם זמין יותר לגוף!!!
כוס חלב אחת מספקת 30% מהכמות היומית המומלצת למבוגרים ו 60% מהכמות המומלצת לילדים.


ספיגת הסידן משקדים/שומשום/תרד טובה יותר מאשר מחלבלא נכון
סידן ממקור צמחי נטמע בגוף ביעילות נמוכה יותר מאשר סידן ממוצרי חלב (יוצאי דופן הם כרוב וברוקולי). מס' גורמים המצויים במזון הצמחי מפריעים לספיגה, העיקריים הם חומצה פיטית וחומצה אוקסאלית שקושרות את הסידן ומונעות ממנו להיכנס לגוף דרך מערכת העיכול והוא מופרש מהגוף כפסולת. עד כדי כך שסידן מתרד נספג בשיעור של כ- 5% בלבד.
יתר על כן, כמעט בלתי אפשרי לקבל את כמות הסידן היומית הנדרשת מאכילת מזונות צמחיים בלבד.
ועוד משהו חשוב – בישול / אפיה לא משנים את כמות הסידן במזון ולא פוגעים בספיגתו בגוף!


הסידן שבמשקה שוקו לא נספג בגוף               
לא מדויקנכון שבקקאו יש חומצה אוקסאלית, אשר פוגעת בספיגת הסידן.
אלא ש- כמות הקקאו שבשוקו היא קטנה מאד (פחות מ-1 כפית לכוס), וכך גם כמות החומצה האוקסאלית, כך שבסופו של דבר נמנעת ספיגה של 3% בלבד מהסידן שבשוקו!!!


רבים רגישים ללקטוז וצריכים להימנע ממוצרי חלבלא נכון
יש אכן לא מעט אנשים שרגישים לסוכר הטבעי של החלב, שנקרא לקטוז. רגישות זו (שאינה אלרגיה!) מתבטאת בגזים, נפיחות, כאבי בטן, ובמקרים קיצוניים גם בשלשולים. ישנם מוצרי חלב רבים, שמכילים כמויות מאד קטנות של לקטוז, ורוב האנשים שרגישים יכולים להינות מהם וממה שהם מספקים לגוף.
גבינת קוטג' למשל מכילה פחות לקטוז מגבינה לבנה רכה, בגבינות קשות יש פחות מ- 1/2% של לקטוז, פחות מהכמות שבחלב מופחת לקטוז המיוצר במיוחד לרגישים!
מוצרי חלב מוחמצים, כמו יוגורט, מכילים פחות לקטוז ונוחים במיוחד לרבים מהרגישים ללקטוז.
עוד חשוב לציין כי צריכה של מוצרי החלב בשילוב עם מזון אחר מפריעה פחות מאשר כשהם נאכלים בנפרד. דוגמא: גבינה עם לחם/קרקר, חלב עם דגנים, קוטג' עם ירקות













תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ברכת השחר עדות המזרח!

שעועית בסלק או טבחה בסלק ! וגם קוקלה!

כבודו כל הפרקים! פרק סיום העונה