זאת היתה הפעם הראשונה שלי!

לא תאמינו לי. ממרום גילי שאני מטיילת במקום שכף רגלי לא דרכה בו. ממש סוג של קדושה הרגשתי כשהגעתי לכאן כמו משה רבינו נגלה לעני מחזה מרהיב ביופיו. כמו שהשם אמר למשה "של נעלך מעל רגליך כי המקום שאתה עומד קדוש הוא" .כך הרגשתי מהיופי ההררי והעצים והגבעות והאבנים הכבדות והגדולות. שבטח אם יכלו לספר את כל מה שקרה באזור השומרון . כמה ספרים היו נדרשים להכתב.
אז היה לנו טיול עיתונאים ובלוגרים וכך זה התחיל. דרך אגב כל החששות שהיו לי לפני כן נעלמו כלא היו. הרגשתי שאני מטיילת באצי שלי בבטחון מלא. וכך כולנו צריכים להרגיש . לטייל ללא חשש.



את הסיור התחלנו ב"במרפסת של המדינה" בפדואל. אתר ייחודי ומרהיב ממנו נשקף נוף אל מרבית שטחה של מדינת ישראל, מאשקלון ואשדוד, דרך מודיעין, נתב"ג, תל אביב וגוש דן, נתניה, השרון וחדרה ואפילו עד הכרמל וחיפה. באופק ניתן לראות את הקו הכחול של הים התיכון.
במקום הוקם מצפור שבו הוצבו משקפות נוף לשימוש המבקרים, ובמרחק הליכה של כמה דקות נמצא מבצר המצודה ("דיר-קלעה") המרשים.


לאחר מכן, נסענו לישוב חוות יאיר, שם 
פגשתם את שירה במרפסת עץ מקסימה הצופה על ואדי אלמג'ור ואכלנו ארוחת בוקר טעימה ביותר.
את הארוחה הכין יונתן אליאש, להזמנות 054-671-7115
לאחר מכן, ירדתי  מהמרפסת אל גרם מדרגות מהמם ביופיו והנוף עוד יותר יפה. לטיילת חדשה שנקראת ע"ש לוחם הלח"י אלכסנדר רובוביץ.
בחוות יאיר יש שתי בריכות שכשוך חדשות ומומלץ מאוד לבקר שם בימי הקיץ החמים.






משם נסענו כחצי שעה לשכונה השומרונית בהר גריזים.
הר גריזים (ע"פ השומרונים "הרגריזים" ללא רווח) הינו המקום המקודש לקהילה השומרונית. פסגתו של ההר בגובה 886 מ' מעל פני הים והוא מתנשא לגובה של כ-450 מ' מעל סביבתו. הר גריזים הוא חלק מהרי שומרון.
כמחצית מהקהילה השומרונית מתגוררת בשכונת "קריית לוזה" אשר על הר גריזים. היות והר גריזים הוא המקום המקודש לשומרונים ישנם טקסי דת המתקיימים על ההר ביניהם: טקס זבח הפסח המתקיים ברחבת הזבח שבשכונה השומרונית, העלייה לרגל בשלושת הרגלים (פסח, סוכות ושבועות) מתקיימת על הר גריזים. כמו כן הכהן הגדול מתגורר תמיד בהר גריזים ובית העלמין השומרוני נמצא בהר גריזים.
משכונת השומרונים נסעתם למצפה יוסף.



מצפה יוסף הוא מצפה הסמוך לראש הר גריזים, הצופה על קבר יוסף.
מצפה יוסף נמצא סמוך לפסגת הר גריזים בכתף ההר היורדת לכיוון מחנה הפליטים בלאטה, במקום הנקרא בפי הערבים תל א ראס, בנקודה שגובהה כ-800 מטרים מעל פני הים[1], הצופה על העיר שכם, עתיקות שכם הקדומה, וכן על קבר יוסף ומכאן שמו- מצפה יוסף. המצפה מפורסם כאתר תיירותי בשל היותו הנקודה הקרובה ביותר לקבר יוסף שניתן להגיע אליה בחופשיות באור יום.





ממצפה יוסף ניתן לראות גם את הר עיבל וכן ניתן לצפות בשלושת גבולות הארץ ממקום אחד: במערב ניתן לראות את הים התיכון, ממזרח ניתן להבחין בהרי עבר הירדן ובימי ראות-טובה ניתן להבחין בחרמון במבט צפונה.









בהר גריזים נמצא גם מפעל הטחינה "טחינת הר ברכה".
זהו מפעל קטן בבעלות משפחת כהן השומרונית מיוצרת טחינת "הר ברכה" – טחינה כשרה ומשובחת. למרות התחרות הגדולה בשוק הטחינות בעיקר באזור שכם, טחינת "הר ברכה" מצליחה לתפוס לאט לאט נתח שוק רציני בכל הארץ וזה בעיקר עקב היותה טעימה מאד, וזאת עקב היותה עשויה מחומרי הגלם הטובים ביותר. השומשום ממנו מיוצרת הטחינה מיובא מאתיופיה, והיא מיוצרת בשיטה מיושנת שכנראה היא שהופכת אותה לטעימה כל כך. המפעל הנמצא על הר-גריזים מייצר כ- 1.5 טון טחינה ביום ומוכר את מירב התוצרת בישראל וחלק קטן מיוצא לארה"ב





דבר נוסף שנמצא על ההר, יקב "הר ברכה"- היקב הוקם בשנת 2007 ומייצר כ-40,000 בקבוקים בשנה. יקב "הר ברכה" זוכה כל שנה התחרויות בין לאומיות.
ליקב מרכז מבקרים וכן מסעדה בשרית וחלבית. לתיאום ביקור- ניר לביא 052-5775156
מהר גריזים נסעתם לאלון מורה, שם פגשתם את בני קצובר ביקב "כביר".





בני קצובר, מראשי מחדשי התיישבות היהודית בשומרון.
מבני שמענו את סיפורה של אלון מורה ואת סיפור ההתיישבות כולה בשומרון. כמו"כ, בני סיפר את סיפור החפירות בהר עיבל ואת מציאת "מזבח יהושע".
לתיאום ביקור ביקב כביר- איתמר 052-7966638







את ארוחת הצהריים אכלנו ב"מרכז מבקרים הגדעונים" שנמצא בגבעת אלומות ברכס איתמר. את הארוחה המצויינת הכינה יפעת משולמי, שמשפחתה הינה מראשוני המתיישבים בגבעות איתמר. מיפעת שמענו את סיפור ההתיישבות בגבעות איתמר.לתיאום ביקור במרכז המבקרים ולהזמנת ארוחה- יפעת 050-4407311לאחר מכן נסענו לגלריה "בוץ בגבעה", אשר גם היא נמצאת בגבעות איתמר.
הגלריה הינה סטודיו לקרמיקה אשר שם מייצרים כלי חרס יחודיים. ואף הדגימה שיעור בכדרות.ממש נהנתי לראות את בתיה לוקחת חימר ולאט לאט נוצר משהו חדש.
לתיאום ביקור בגלריה-בתיה 052-3445019 




 מחנה פליטים בלאטה ותצפית על קבר יוסף!











 קישור להורדת קובץ מפת תיירות שומרון:
 עברית:
אנגלית:


במפה נמצאים כל הנתונים הנדרשים לתייר בשומרון.





 -עברית.
-אנגלית.
- הונגרית.
קישור לדף הפייסבוק-תיירות שומרון- https://www.facebook.com/tourshomron/inbox/?selected_item_id=680232928

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ברכת השחר עדות המזרח!

שעועית בסלק או טבחה בסלק ! וגם קוקלה!

כבודו כל הפרקים! פרק סיום העונה