נקודת הגהי!


הסמנה של חמתי שושנה!

את הסמנה אני מכירה מחמתי  התימניה שלי. את הסמנה היא נהגה להכין עם זרעי חילבה, ואת הצנצנת שבה איחסנה את הגהי היא טיהרה באמצעות שריפה של ענף גפן והכנסת העשן שלו לצנצנת . כל הבית היה מריח את הריח שהתפשט  ונתן את אותותיו בכל חלקי הבית. היתה מכינה לנכדים זום עם סמנה. מין דיסה .
בגהי משתמשים כמו בחמאה- לבישול, לאפיית עוגות, לחמים, למריחה על לחם. 

סמנה של חמתי 






ריח הפיתות מהטבון של חמתי  שושנה  יכול היה לעורר תאבונו של כל שבע, בפרט לאחר שספגו את הסמנה השומנית והריחנית שהכינה מבעוד מועד.

כשנשאתי לבעלי שיחיה עד מאה ועשרים לא הכרתי סמנה ולא ידעתי מה זה?ה תקופה שחמתי היתה מכינה הכל לבד בבית כשהייתה בשיא כוחה, נהגה להשכים קום בכל יום שישי לצורך הכנת פיתות טריות שטעמן הועצם הודות לסמנה. את הפיתות נהגנו לאכול תוך צפיה בחתיכות הסמנה המתמוססות בבואן במגע עם הפיתה החמה, או פתות שהכינה, מקרעי פיתה שבושלו עם סמנה וביצים.

מהי סמנה?
סמנה היא חמאה שעברה חימום והסרת חלק ממרכיביה. בתהליך חימום החמאה נוצרות שלוש שכבות, שכבה עליונה קצפית ומשקע בתחתית הסיר (שתי שכבות אלו מקורן בחלבוני החלב), ושכבה אמצעית שהיא למעשה החמאה המזוקקת.

בנוסף ליוצאי תימן, ניתן למצוא את הסמנה גם אצל יוצאי אתיופיה. בהודו נקראת החמאה המזוקקת, גי (Ghee) ומהווה אחד ממרכיבי המזון החשובים ביותר בתרבות זו הן בתפריט היומי והן כחלק בלתי נפרד מהרפואה ההודית. הרפואה ההודית מייחסת השפעות בריאותיות פיזיות ומנטליות רבות לחמאה המזוקקת.סמנה, או גהי, היא חמאה מזוקקת שחלבוני החלב הופרדו ממנה, עד שנוצר נוזל צלול, נקי וטהור שנודע בסגולותיו הרבות. באיורוודה (הרפואה ההודית) הגהי מוגדר כמזון סטוי-  מזון שמביא שלווה לתודעה, מרגיע את הנפש ומסכך את אברי הגוף.מבחינה נטורופתית אנו יודעים שאם בוחרים לטגן- כדאי להשתמש בגהי לטיגון, כיוון שיש לו נקודת התכה גבוהה (ז"א שהוא לא מתחמצן והופך לרעיל בטמפרטורות גבוהות, כמו שמן זית למשל). אם לא מטגנים בגהי, ניתן לעשות זאת עם שמן קוקוס.

תהליך זיקוק החמאה מקנה לסמנה חיי מדף ארוכים, בפרט אם היא מאוחסנת במקרר. חיי המדף מחוץ למקרר, ארוכים יותר בסמנה בהשוואה לחמאה.
 אתם חייבים לטעום ממש טעים ובריא ושמחתי להכיר את הגהיי המוכן מבלי להכין לבד בבית.
KTC חמאת גהי ׁׁ(סמנה) טהורה
ערך תזונתי גבוהה
1. גהי עשיר בויטמין A, ויטמין D וויטמין E.
2. בגהי יש רמת גבוהה של חומצה לינולאית מצומדת אשר עשירה באנטיאוקסידאנים אשר עוזרים למערכת החיסונית.
3. הערך התזונתי של גהי הוא גבוהה מאוד – באופן זהה לחלב קוקוס, גהי מכיל הרבה חומצות שומניות אשר נספגות ישירות בכבד ונשרפים כאנרגיה. ספורטאים יכולים להשתמש בגהי במקור אנרגיה קבוע.
4. האנרגיה שנמצא בחומצות השומן הללו מסייעות בשריפת שומנים אחרים שנמצאים בגופינו ובכך מסייעים להפחתה במשקל.
גהי מחזק את מערכת העיכול ואת המערכת החיסונית
1. גהי מסייע מגרה את הפעילות של החומצות הקיבתיות שלנו וככה משפר את יכולת העיכול שלנו על ידי הגברת הרעב.
2. גהי עשיר בחומצה וטירית אשר מסייע בשמירה על המעיים שלנו ואיברים פנימיים. הגוף שלנו מייצר לבד חומצה זאת אך גהי עשיר בחומצה וטירית .
3. מחקרים מראים שרמה טובה של חומצה וטירית מסייעת לחזק את המערכת החיסונית.
4. חומצה וטירית מסייעת להילחם בסרטן ודלקות מעיים שונות. מטפלי איורוודה משתמשים בגהי כבר שנים על מנת לטפל בדלקות.
אלה הם רק חלק מהיתרונות של הגהי, מטפלי איורוודה מקצועיים מכירים את הגהי ויכולים לתת המלצות למי שהגהי מתאים לשימוש או לא וכיצד, מתי וכמה כדאי להשתמש בו.

 מחמתי מספרת צפו בסרטון

 תפוחי אדמה בתנור



חומרים ל–6 סועדים:
1 ק"ג תפוחי אדמה
1 כוס גהי
פלפל שחור גרוס
מלח גס
אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל–180 מעלות.
2. קולפים את תפוחי האדמה. חותכים אותם לרוחב לפרוסות בעובי 1 ס"מ ומסדרים בחפיפה ‏(כמו רעפים‏), בתבנית מתכת או זכוכית ששומנה במעט גהי. יוצקים על תפוחי האדמה 1/2 כוס . גהי .
 מפזרים מעט מלח ופלפל ומכניסים לתנור.
3. אופים במשך 40 דקות, עד שתפוחי האדמה שחומים. מדי פעם מברישים אותם בחמאה הנותרת.




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ברכת השחר עדות המזרח!

שעועית בסלק או טבחה בסלק ! וגם קוקלה!

כבודו כל הפרקים! פרק סיום העונה