קוראים קדימ"ה מאת ד"ר אריאל נאמן
מה קורה? אני לא קורא? זו התחושה שיש להמון ילדים הנמצאים בראשית הקריאה. כעובדת בתחום החינוך אני נתקלת בהמון ילדים מיואשים ולא מצליחים לקרוא, שמחתי לסקר את הספר הזה בא בדיוק בזמן, קוראת ממנו כל פעם וחוזרת עליו כדי ללמוד לעזור לילדים בשנה הבאה עלינו לטובה, וכיף שאני מצליחה לעזור לאחרים ולראות תוצאות, ממליצה לכל העוסקים בחינוך לקרא וליישם בבית על הילדים והנכדים שלכם, הספר מתאר גם בציורים שמאוד עוזרים להבין את השיטה,
ספר חדש עוסק באחת הבעיות החינוכיות המטרידות: מלאכת הוראת הקריאה. מתברר שהיא לא מלאכה פשוטה בכלל. יש ילדים שמצליחים לקרוא בצורה חלקה, אבל לאחרים, לימוד הקריאה היא מיומנות יותר מאתגרת ואצל חלקם היא אפילו מהווה חומה שקשה לטפס עליה.
מה גורם לכך שהקריאה היא פעולה קלה ופשוטה עבור חלק מהילדים ועבור אחרים היא אתגר גדול? למה ילדים, כמו חיים, שכבר יודעים אותיות וניקוד, קוראים לא מדויק ומנחשים את המילים? מדוע הניסיון לקרוא מביא ילדות כמו יעל להתקפי כעס ולסירוב לשתף פעולה? מהו הסוד המאפשר לילדים להפוך לקוראים בעלי ביטחון עצמי, ואילו כלים יאפשרו למורים ולהורים לקדם תלמידים הנאבקים עם הקריאה ולהקנות להם תחושת מסוגלות וביטחון?
ספר חדש ומרתק מבקש לענות על השאלות האלו. הוא לוקח אותנו למסע בעקבות התפתחות הקריאה והתהליכים הקוגניטיביים והשפתיים העומדים בבסיסה, ומציג את גישת קדימ"ה (גישה קוגניטיבית, דינמית־מאבחנת, התפתחותית), גישה חדשנית מבוססת מחקר להוראת הקריאה ולטיפול בקשיי קריאה, הפותחת צוהר לעולמו הייחודי של כל ילד. ייחודה של הגישה טמון באיתור פרופילים אישיים העומדים בבסיס קשיי קריאה שונים ובהתאמת מענה ממוקד לאתגרי הקריאה של כל לומד, תוך פיתוח ביטחונו העצמי והובלתו לגילוי הקסם שבמילים הכתובות.
הספר משלב ידע תאורטי עשיר לצד הדגמה של תרגילים מעשיים ופורצי דרך שיסייעו למורים, סטודנטים, אנשי אקדמיה והורים להעמיק את הבנתם בהוראת קריאה ובטיפול בקשיי קריאה ולעזור לילדים להתגבר על קשייהם ולפתח את תחושת המסוגלות שלהם.
תגובות
הוסף רשומת תגובה